מפת בארי 1949 - נועם רבינוביץ'

 נועם רבינוביץ' מציג בגלריה בבארי את תערוכתו: "מפת בארי 1949".

 

נועם רבינוביץ' הוא חבר בית השיטה, אמן ותיק, איש טבע מיוחד במינו. בקשר שנרקם בינינו הוא ביקש ליצור תערוכה מיוחדת לבארי, באופן של התכתבות, מבלי לבקר פיזית בבארי. בקשתו הייתה שנשלח לו בדואר חומר על בארי, כל מה שיראה לנו לנכון. וכך היה. חבילות עם חומר תיעודי רב נשלחו אליו לבית השיטה טיפין טיפין: ספרים וחוברות, עיתונים, יומונים,מפות וצילומים. נועם קרא הכל ולבסוף החליט לעבוד על מפה מסוימת שכבשה את ליבו יותר מכל : "מפת בארי 1949", שמצא בספר "דברי ערך" של בארי ששלחנו לו.

 

 במפה זו משורטטת בארי היום, על בתיה, מדרכותיה וסביבתה הקרובה, ומסומנים בה ארבעת המבנים הערביים הישנים מתקופת העלייה לקרקע. מכאן התחיל מסעו של נועם לקבל פנים ותוכן. את המפה הזו הדפיס נועם במספר עותקים והחל לעבוד עליה, כשהוא מגיב לה באופן אסוציאטיבי ומעלה עליה את אוצר הדימויים האישי שלו: צורות עלים ופרחים (השושן המחויט, נר הלילה, גפן), סימנים מהאוקיינוס מפרויקט זרם הגולף שלו (טורפדו, צוללות וסירות), סנוניות במעופן, סימוני קווי הגובה שהפכו לים, סימוני אמ"טים צבאיים,סרגל עקומות חיצים וכוכבים…

העבודה נמשכה מספר חודשים. כל מפה מצוירת ומטופלת הביאה אחריה את הבאה בתור. מעין מסע התוודעות למקום באופן וירטואלי, דרך מפה, כשהאמן לומד אותה בעל פה, כל סימן, מבנה ושביל. במקביל לעבודה בסטודיו על מפות בארי, הפיק האמן גם סדרת גלויות דואר עם ציורי המפות שלו, וכן הציב מחשב ומדפסת בגלריה, כשהוא מזמין את הצופים להדפיס לעצמם "למזכרת" את אחת המפות המצוירות שאהבו. גם באתר הפנימי של קבוץ בארי יופיעו המפות וניתן יהיה לצפות בהן בבית.

 

נועם רבינוביץ' ממציא לעצמו את "חוקי המשחק"  ומשחק לפיהם. ה"מסעות" שלו הם ברובם וירטואליים, כמו ילד שמשחק בצוללות ואיים על גבי דף משבצות חשבון ורואה דרך הסימנים עולם שלם של מציאות פנימית רבת הרפתקאות ומרתקת. לא מפתיע שהוא בחר מכל החומרים שקיבל לעסוק במפה. המפה היא בדיוק סוג התרשים המתומצת שבו כל סימן מגלם אובייקט משמעותי במציאות. שפה עם קודים וסימנים מוסכמים משלה שנהירים לחוקר במסעו.

 מפת בארי, עם סימון בתיה הראשונים שהיו במקום כשהגיעו המתיישבים הראשונים, היא עדות וסימן לרקמת תרבות אנושית. במפה מתאחדים ההיסטוריה של המקום,  החוויות והזיכרונות של אנשי המקום עם הקודים והסימנים הגרפיים.

 

 נועם רבינוביץ' הוא מסוג האמן- החוקר. בעבודותיו הוא עוסק בהתחקות אחר סביבה ספציפית במרחב, שבה הוא מאתר אפשרות ליצירת ארגון וסדר משלו. הוא יוצר דיאלוג עם אותו דימוי שסימן לעצמו, בעקביות של חוקר בניסוי מדעי, שמונע ע"י ריגוש פואטי. איכות עבודותיו היא תמיד אישית ואינטימית וצנועה. הוא עוסק בתופעות טבע ונוכחות תרבותית אנושית בתהליך שבו הוא שואל מתוך השטח דגמים אל המעבדה, שהיא הסטודיו שלו, ובמקביל מטביע דגם ניסויי משלו בשטח, ובוחן את התוצאות. העבודות אוספות לתוכן את התהליכים הדרמתיים המתרחשים בטבע.

סימני הבתים והשבילים הייחודיים למפת בארי, טופלו וכוסו ונטמעו בסימני עולמו הפנימי האומנותי של האמן. אופן העבודה על כל מפה היה אסוציאטיבי ושרירותי,אך בהתאם לכללים שהאמן קבע לעצמו מלכתחילה: החומר נשלח אליו מהשטח לסטודיו באופן שלא הייתה לו שליטה עליו. בסטודיו נעשתה עבודת הקריאה, הלמידה והמיון. נבחר דימוי אחד, שוכפל והיווה בסיס לסדרה של עבודות.

 

כל מפה מטופלת מהווה  נקודת מפגש אישית בין האמן ועולמו הפנימי לבין "בארי" כמקום ספציפי בעל תרבות, זיכרון ואפיון משלו.

 

בחדר הוידיאו מוקרן סרטון קצר : "יומן מסע עם נר הלילה החופי".

זהו וידיאו שיצר נועם רבינוביץ' לפני מספר שנים, דרכו ניתן להיכנס לעולמו, הנסמך על אהבת הטבע, הבוטניקה והחקלאות, ותפיסת האמן את עצמו כאנתרופולוג חוקר. מסעו עם נר הלילה מקביל למסע היכרותו עם בארי, ושופך אור על אופן הפעולה של האמן.

 

זיוה ילין